کد مطلب:182659 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:238

کدام شهرت معتبر است؟
این نكته را نباید از نگر دور داشت كه تنها مشهور بودن یك موضوع تاریخی و یا فقهی، دلیل قطعی بر اعتبار آن نمی تواند باشد. زیرا بسیاری از شهرت ها بی پایه بوده و برخی بدون پژوهش آن را باور می نمایند. كه نقد و پژوهش بی پایگی آنها را بر همگان شفاف می سازد. در این راستا گفته می شود: رب شهرة لا اصل لها. «چه بسیار شهرتی كه بی پایه است».

در عین حال اگر شواهد جانبی شهرت را تأیید نماید، به گونه ای كه از مجموع آنها اطمینان و بلكه یقین حاصل شود، آنگاه چنین اطمینان از اعتبار برخوردار بوده و باعث باور خواهد شد. و نمی توان با شبهه افكنی آن را زدوده و یا در آن تردید ایجاد نمود.

با توجه به منابع یاد شده می توان گفت داستان همسر امام حسین یعنی مادر علی بن الحسین علیه السلام كه وی از دختران یزدگرد بوده و به اسارت درآمده و پیش از این كه وی را به عنوان كنیز برگزینند، امام



[ صفحه 41]



حسین علیه السلام را به عنوان همسر انتخاب نموده است؛ از شهرتی اطمینان بخش بهره ور است. این موضوع را شواهد جانبی مانند ثبت جریان در منابع دیرینه و پذیرش نوع محققان و هم خوانی آن با باورهای متقن و مبرهن شیعه تأیید می نماید، به گونه ای كه از مجموع آنها باور و اطمینان فراهم می شود. بر این اساس در اثبات موضوع تنها به شهرت اعتماد نشده است، بلكه این شهرت و اعتبار تاریخی را قرائن تأیید و تثبیت می نمایند. اینك با توضیح نكات یاد شده به بررسی برخی شبهه ها كه بیشتر متوجه جریان نخست شده است، می پردازیم.